julstress

JUL!
Stress eller nöje är frågan?



Jag älskar julen och allt som kommer med den. Lucia, bakande, julklappar, vår traditionella julskinka och bingolottokväll, julmat, juldagen, snö om den kommer, skridskoåkning och nyårsafton.
Ja, jag vet..jag har inte nämnt julafton, och visst tycker jag om den, men i alla år har den varit så himla stressig. Alla vi har åkt till fram och tillbaka. När vi fick Noah sa jag att det var slut på flängandet, men i två år så körde vi samma tempo ändå. Man kunde inte slappna av någonstans och det blev mer fel än rätt. Så i år tog juag beslutet att bara vara på ETT ställe, och det känns bra, skönt. Men min dröm är egentligen att bara få vara hemma och så kommer dom som vill. Men trots att vi bor större än förut, så krävs det ett stort hus för att vi ska kunna ha jul hemma.

I år har jag börjat tidigt med att tänka på och köpa julklappar. Jag har skaffat några till Noah, en 50:- julklapp och jag vet vad jag ska kpa till Eddie och min syster.
Men i år inför vi också minskande på julklappar. Barnen såklart, kommer bli överrösta med klappar och det tycker jag att dom ska bli. Men föräldrar och syskon får mindre, och med några ska vi inte byta alls.
Hur gör ni med julklappar?

Juldagen...vem orkar, vem kan, vem vill gå ut på den nu för tiden? Eller?

Och snö...ungarna skriker efter snö, och "mamma, mamma kan du lova mig.." Jag vill också ha snö, men de senaste åren har julen passerat helt grå, utan den minsta glimt av vit snö. Och för mig känns det inte som jul utan snö. För er?

Hur som haver, och hur det än blir, som kommer julen, och jag omfamnar den med en skräckblandad förtjusning!


Kommentarer
Postat av: Aga

Din fråga var stress eller nöje...



Mitt svar är att man ska njuta av alla dagar, stress förstör bara och höjer alla förväntningar som vanligtvis inte går att uppfylla.



Lev livet!



kram

2009-11-12 @ 21:54:18
Postat av: Lena

Julen...jaaa du.



För mig har julen varit PEST och pina i väldigt många år men sedan Tuva-Li är med i vårt liv så har jag blivit värsta julfrälsaren! skrattar



Jag älskar att pynta, baka, maten (helt plötsligt?) och att bara få vara ledig och mysa.



Vi gör så här, varannat år firar vi julafton med Magnus familj och varannat med min familj.

Vi orkar inte åka runt till alla och vem mår bra av det?!

Julklappar är ännu en sån grej. Jätteroligt att köpa, verkligen! Men vi har båda syskon, syson som har 3 barn var...det blir många klappar och mycket pengar. Så vi har bestämt på båda sidor, för till slut skulle alla behövt spara ett år för att kunna köpa dessa juklappar, att vi köper bara till barnen som vi firar julafton med. Det räcker.

Tycker det har funkat bra och man behöver inte känna sån press när det gäller pengar vilket gör det hela mer avslappnat.



Jaja, nu vet du hur vi firar! ;)



Kram!

2009-11-13 @ 11:09:47
URL: http://lena82.blogg.se/
Postat av: Helena

Ja det här med julafton är ett kapitel i sig! Vi får typ inte ihop det för man vill ju bara ta det lugnt och vara på ett ställe, samtidigt som man ska hinna runt till allt och alla! För det är ju bara den här dagen man kan ses på, eller hur?

Vi har bara pratat litegrann om det här än så länge, så vi får väl se vad vi kommer fram till!

Ser verkligen fram emot våran julskinkekväll!

Ska vi kanske ta julklappskvällen lördagen innan julafton, passar det er?

Puss och kramar!

2009-11-15 @ 20:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0