Klimatsmart

Klimatfrågan är mycket på tapeten just nu, och jag kan känna att jag inte vill engagera mig i vad som sägs och beslutas. Inte för att jag är ointresserad, snarare tvärtom, utan för att jag är livrädd.
Vad händer med jorden? Hur fort påverkar klimatet oss och jorden? (jag med panikångest ska verkligen skippa allt sånt här)
Hur som haver kan man ju alltid fundera över hur miljömedveten man är, och på vilket sätt man kan hjälpa till.
Man skulle kunna säga, bidra med..men jag anser att vissa saker är en självklarhet. Vi gör följande;

- sopsortera (allt i RÄTT påse, glas för sig, papper för sig och batterier och lampor där de ska vara.)
- Sälja dina saker, istället för att slänga.
- Leta efter saker på loppis istället för att köpa nya hela tiden.
- Inte använda torktumlaren. Kläderna kan hänga ute på sommaren och på elementet, eller i tvättstugan på vintern.
- Inte använda bilen för ofta. (skriv listor innan du handlar så du inte glömmer något och får ta BILEN och åka tillbaka)
- Handla ekologiskt. Kvalite före kvantitet.
- Lågenergilampor.

Vad gör du?
Fler tips på hur man kan bli mer miljömedveten mottages gärna.

Bild lånad från http://expressen.se/klimathotet


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag försöker också verkligen göra det jag kan, tex sopsortera, och så blir man så superarg när man är hemma hos kompisar som slänger allt i en vit påse, grrr! Var är samvetet, och så har de småbarn! Skäms! Annars försöker jag även att tänka på att spara på vattnet när man duschar å så.

2009-12-17 @ 22:08:11
Postat av: Sofia

Duktig du är Johanna :) Bojkottar alla plastpåsar i affärer tycker jag är bra. Antingen att man har med sig tygpåse eller lägger saker i väskan. Rätt onödigt när man handlar en mascara på H&M att få en påse till den liksom! Kram på dig.

2009-12-18 @ 09:15:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0