Svärmors kaka

Denna UNDERBARA kaka har jag fått flera gånger hemma hos min svärmor.
Men inte förrän nu har jag tagit receptet.
En enkel kaka du slänger ihop på nolltid. Men guuud så god. Och som de flesta mjuka kakor är denna som godast dagen efter, när den fått dra till sig lite.

Kaka

3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

Kräm

125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

1. Sätt ugenen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.

2. Koka upp vattnet och häll i smeten. Grädda i 30-40 min.

3. Lägg smör och mjölk ihop i en kastrull. Koka kraftigt i ca 2 min.

4. Blanda i vaniljsockret.

5. Dela kakan, häll vaniljkrämen på båda halvorna. Lägg ihop delarna och pudra florsocker ovanpå.

Förvaras täckt med plastfolie i kylskåp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0