Rulltårta

Igår hade vi äntligen barnkalas för Noah. Ja någon vecka iförväg, men eftersom jag åker till PARIS nästa vecka nr Noah fyller år, så kunde det inte bli kalas på helgen där.
Jag svängde ihop två superlätta rulltårtor, varav en jag toppade med grädde, hallon och vit choklad och en helt vanlig rulltårta med sylt i- till barnen.

Det bästa med rulltårta är att det verkligen tar 5 minuter max i ugnen och så kan du rulla ihopa den direkt..om du inte ska ha grädde eller nutella i, för då smälter det.
Fyllningarna kan varieras i det oändliga med sylt, bär, krämer och smet. Och du kan toppa rulltårtan om du vill och göra den till en liten bakelse, eller bara låta den vara som den är.
Enkelt och gott.

Ha bara koll när du gräddar den. Eftersom smeten är så tunn bränns den lätt om du inte kollar den. För som sagt, det tar bara någon minut.

Jag blev lite sur igår, när min sprits var sönder, så jag fick bara hasta på grädden. MEn, men..va gör det om hundra år?

Här är grundreceptet:

3 ägg
1½ dl socker
2 msk mjölk
Rivet skal från en apelsin
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver

1. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjölken.

2. Riv i skalet från apelsinen.

3. Blanda mjöl och bakpulver och häll ner i smeten.

4. Bred ut på ett bakplåtspapper, tunnt, tunnt. Grädda i 250 grader i max 5 min!

5. Stlälp upp på ett sockrat bakplåtspapper. Om inte kakan vill lossna så blöt en handduk litegrann i ena änden och "pensla" över bakplåtspappret och dra sedan loss.

6. Rulla kakan med valfri fyllning medans den är varm. Vira in i plastfolie och förvara i kylskåp. Det är lättast att skära i skivor när kakan är kall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0