Johannas päronpaj

Idag tänkte jag att jag skulle kombinera något helt eget. Hur svårt kan det egentligen vara? Man vet ju vad som går ihop med vad. Har länge varit sugen på päronpaj, men inte velat vara tråkig och göra en smulpaj med päron. Inte för det, jag ÄLSKAR smulpajer, men det är kul att testa något annorlunda.
Min mamma kom hit och fick vara testpanel och hon gjorde båda tummarna upp, då kan man väl säga att resultatet blev lyckat?

Jag har INTE tagit detta receptet från någon annan utan slängt ihop det helt själv. (det kan säkert finnas något liknande, helt unik är man ju aldrig...)
Gör den gärna och hör av er om resultatet. Ni kan få vara min egen testpanel.
Har ju lääänge funderat på att koka ihop egna recept..kanske är det dax nu?? Är ni med och provar?
Hoppas det ska smaka!

Botten:
2 ägg
2 dl socker
200 gr smält smör
4 tsk bakpulver
6½ dl mjöl
1 vaniljstång

Fyllning:
5 små päron. jag valde conferance..dom e godast. (du kan ju ta mer..beroende på smak..)
1 citron
2 msk vaniljsocker
100 gr smält smör
1 dl socker kokos

1. Vispa ägg och socker pösigt till bottnen. Smält smöret, låt det svalna. Häll i äggsmeten.

2. Snitta vaniljstången, skrapa fröna ner i smeten. Blanda mjölet och bakpulvret och häll i smeten. Det ska bli som en grynigare deg. Fastnar det på fingrarna, ta liiiite lite mera mjöl. Tryck ut i en smord (inte bröad) pajform. Nagga.

3. Dela päronen i små, små bitar. Pressa i citonsaften från ca 3/4 citron. Rör om. 

4. Smält smöret. Blanda smör, socker och vanlijsocker i en bunke.

5. Lägg i päronen i pajskalet. Häll över smörsmeten och bred ut det med en sked. Det är rätt tjockt!
Strö över kokos. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 25 min. Servera med vaniljvisp!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0