Nillans kaka

Det blev inga bullar..mjölet räckte inte och jag hade inte min "hemliga" ingrediens hemma. Så jag testade en ny långpannekaka, som jag tagit ur den lilla söta boken "Långpannans lov- de godaste kakorna ur kyrkaffe och några till."

Kakan jag testade var enkel, snabbbakad och supergod. Med en skopa glass till, ja då är det så gott som helt jävla underbart! Testa!

NILLANS KAKA

7½ dl mjöl
4½ dl socker
2½ msk vaniljsocker
7 tsk bakpulver
250 gr smör
3-4 ägg
3 dl mjölk

1. Sätt ugnen på 225 grader.
 
2. Blanda de torra ingredienserna. Arbeta ihop dem med smöret. Ta undan 3 dl av denna blandning och spara till senare.

3. Tillsätt ägg och mjölk och vispa till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna. (Jag la ett bakplåtspapper istället och det fungerade bra)
Strö över det sparade "smulet".

4. Grädda i ungefär 15 min.

5. Skär kakan i rutor och sikta över florsocker när den svalnat. Ät som den är, eller med en skopa kall vaniljglass.


Kommentarer
Postat av: Petra Bloggar

heeej, jag hade köpt handdukar! Men nu fick det bli en ljudbok lite hastigt och lustigt! ja ja... ;-)

2009-10-27 @ 19:52:02
URL: http://www.petrabloggar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0