Det allra viktigaste

Man kan tro att det är viktigt att ha pengar. För med pengar kan man köpa det man vill ha, man kan bo, man kan äta, man kan shoppa sig glad, barnen kan få gå på dagis, göra utflykter och man har möjligheten att ha bil. Fine, pengar är viktigt!
Man kan tro att det är viktigt att ha rent och fint omkring sig. Man blir glad när det är städat, man vill visa upp sitt hem, barnen får inte astma och blir dammallergiker för att det ser ut som hejkomochhjälpmig. Fine, rent och fint är nödvändigt emellanåt för man ska trivas.
Man kan tro att det är viktigt att vara uppdaterad. Av tv, radio, tidningar vet vi vad som händer ute i världen, här i Sverige, i vår närhet. Vi kan skapa oss en trygghet genom att vaccinera oss mot svininfluensan, låsa våra lån när räntan stiger, inte åka till Australien eftersom det brinner och inte säga upp oss eftersom det är tuffa tider just nu, så det finns inga andra jobb att få. Fine, uppdatering är viktigt, väldigt viktigt.

Jag skulle kunna hålla på såhär om både det ena och det andra, eftersom saker och ting är viktiga, alla saker spelar roll.
MEN.. det jag egentligen vill komma till är att vi glömmer så lätt bort vad det är som egentligen är allra viktigast. Som vi jämt bär med oss, är beroende av och som påverkar vårat sätt att leva. (nej det är inte barnen. dom är ju självklart viktigast om man ser det så, men nu är det något annat)

HJÄRNAN. Människans hjärna är ju det viktigaste i hela världen. Den är helt fantastisk! Våran egen hjärna gör alla de ovanstående sakerna viktiga. Den påverkar vårat sätt att leva, handla, vara, tänka..
Det är hjärnan som uppfann glödlampan, inte Edison. Det är hjärnan som gör att det finns krig. Det är hjärnan som gör att vi blir kära  i fel personer/rätt personer. Det är hjärnan som gör pengar viktiga.
Det är dåligt minne som gör att vi glömmer bort tider, saker och platser. Det är hjärnan som gör att vi kan se, tala, gå, röra oss. Vad vore vi utan hjärnan? (och hjärtat) Den får vissa människor att bli genier, den får vissa människor att bli beroende.

Det är min hjärna som gör att jag börjar bli glömsk, jag får acceptera det helt enkelt, istället för att bli arg på mig själv för att jag inte kommer ihåg. Och igår glömde jag bort veckans ordspråk. =) Precis som förra veckan. So here i go again;

"Så länge du är övertygad om att det du gör har en mening, kan du ta dig igenom både rädsla och utmattning och ta nästa steg."

Kram!

Kommentarer
Postat av: Helena

väldigt tänkvärt faktiskt!!!!

2009-08-26 @ 22:27:04
Postat av: Petra Bloggar

Shit det var ett bra inlägg, bra hjärna där med andra ord!



Jag fick dyslexi, svårt att hitta ord när jag pratade och var väldigt glömsk...kunde glömma vad jag gjorde i ett rum och jättejobbiga småsaker hela tiden, tänkte söka hjälp för det ett tag. Hjärnan har dock klivit fram ur småbarnsdimman, man har ju tusen saker i hjärnan samtidigt när man har två vääldigt små barn, du ska se att du blir dig själv så snart du kommer igång efter lillskrutten!

2009-08-27 @ 19:07:52
URL: http://www.petrabloggar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0