Sanningen gör ont

Jag har alltid, alltid, ALLTID fått kritik över mitt sätt att bara vara, yttra mig och mitt raka, ärliga sätt.
Jag har alltid haft dåligt samvete över detta och ibland bett om ursäkt för vem jag är.
Det dåliga samvetet jag har haft är inte för att jag är rak och ärlig, utan för att andra vill att jag ska vara något annat, någon jag inte kan vara.
Ända fram tills nu har jag ofta tänkt på att jag kanske skulle försöka vara någon annan, med lite mildare sätt, inte ta så mycket plats och bara vara posetiv.
Men nu säger jag bara; SÅ FAN HELLER!

Jag kanske inte är så typiskt "tjejg" i mitt sätt, utan mer som en man. Rakt på sak. Om en tjejkompis gör den klassiska grejen genom att fråga mig hur hon ser ut i en klänning ger jag henne ett ärligt svar. Jag kan inte bara le och säga att dne är jättesnygg om jag inte tycker det. Förmodligen vill hon ju ha ett ärligt svar och utav mig kan man räkna med att få det. Tyvärr klarar inte alla av det här. Känner man mig, vet man att jag alltid mernar väl, vad som än kommer ur min mun.
Sen kan ju sättet självklart  variera i hur man yttrar sig till personer. Och det varierar från person till person. Det har jag inte tänkt på förut att vissa är känsligare än andra och behöver höra sanningen i en mildrare version. Jag jobbar på det, men det man som sagt alltid ska veta är att jag menar väl hela jävla tiden.
Konstigt ändå.. om en tjej är som jag och är rakt på sak, tar andra tjejer illa upp. Men om en kille gör det blir det inte sånt väsen.

Jag har frågat många av mina nära vänner, de jag haft sen barnsben och de jag kännt bara något år om hur det uppfattar mig och om mitt sätt jag har. ALLA har sagt att dom tycker om mig för den jag är, speciellt mitt raka och ärliga sätt. Och dom vet att jag vill väl i alla lägen.

Om jag inte mår bra, om jag är arg eller ledsen så visar jag det. Hela min kropp visar det, mitt språk och även jag säger det. Är folk rädda för att få ett annat svar än "jo det är bra." när de frågar hur det är?
Jag är inte rädd för att höra något annat än "jo det är bra" när jag frågar hur någon mår. Jag älskar när folk visar sitt riktiga jag och allt som kommer med dom.

Jag vill att människor är ärliga mot mig, och dom som känner mig vet om att dom kan vara det. Det värsta jag vet är när folk ljuger mig rakt upp i ansiktet för att dom själva är så rädda för att säga sanningen.
Passar det sig inte att acceptera mig som jag är kan det fullständigt kvitta.
Alla kan inte vara raka och ärliga och det accepterar jag, men då måste de acceptera mig.
Jag har fått lära mig, rätt nyss tråkigt nog, att inte be om ursäkt för vem jag är. Så det tänker jag inte göra. Aldrig igen.

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag är som du!

Jag uppskattar såna som du!

Men det är inte alltid lätt att vara som oss, tufft att inte veta om man ska vara ärlig eller inte...



Kram!

2012-03-20 @ 20:16:48
URL: http://lena82.blogg.se/
Postat av: Jennie

Det jag har förstått (med åldern tror jag) är att det inte finns någon som tackar oss för att vi ber om ursäkt för vilka vi är. Jag tror också stenhårt på att visa vem man är - all included. Men ibland känns det som att inget duger, hur man än gör. Det är vid sådana tillfällen även jag har lärt mig att säga "Så fan heller". Huvudsaken är att man kan stå rakryggad inför sig själv!



För övrigt borde det vara ett anställningskriterium för alla som söker arbete i klädaffär att alltid vara raka och ärliga. :-)



kram

2012-03-20 @ 21:01:14
URL: http://borninagrasscottage.blogspot.com
Postat av: SOFIA

Tycker du gör helt rätt.. va den du är!!..



2012-03-22 @ 09:37:12
URL: http://www.sofiaoniklasblogg.se
Postat av: Malena

VA den du är!!!!



Nja, inga bröllopsklockor för min del..... Har tydligen inte lyckats blinka tillräckligt med ögonfransarna för det! ;)

JAg brukar sminka brudar eller ge dom en make up lektion där de får lära sig lägga maken själv om de hellre vill de! :) Denna gång ska jag få sminka. Det ska bli kul! Först bara träffas och kolla färger och testa lite. Sen sminka på den stora dagen i maj. Såå kul! :)



Kram på dig!

2012-03-28 @ 10:18:03
URL: http://malenasplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0