Whoopies

Whoopies spås vara den nya trenden inom bakning, precis som de små bakverken. Och man är ju inte den som vill missa något nytt. Så jag bakade lime och blåbärswhoopies till Eddies barnkalas och de gjorde succé både för de vuxna och de små. 
Whoopies ser väldigt festliga ut och passar bra att ge bort i en liten påse eller fin burk.
Smaken går att variera i oändlighet. Jag kommer absolut att baka mera.
Säg bara till så kan jag fixa era whoopies. =)

En sats med smet ska räcka till 15 lite större, men jag bakade 10 lite mindre och 10 större, så man kan välja vilken storlek man vill ha. De mindra passar bra till barnen.


Blåbär och Limewhoopies

100 g smör
1,4 dl socker
1 ägg
2 lime
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ½ tsk vaniljsocker
½ dl mjölk

Fyllning

300 g philadelphiaost
100 g vit choklad
1 dl blåbär

Strössel

1. Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ägget. Riv skalet av två lime och rör ner det i smeten.

2. Rör ner mjöl, bakpulver, salt, vaniljsocker och till sist mjölken.

3. Lägg bakplåtspapper på några plåtar och klicka ut smeten, i teskedsstorlekar till de mindre och 1½ teskesstorlek till de större. Ha ett stort mellanrum mellan klickarna eftersom de sväller i ugnen.

4. Grädda kakorna i ugnen 10 min. Låt svalna på galler. Gör fyllningen under tiden kakorna svalnar.

5. Smält chokladen. Mixa blåbären till pure. Rör ihop philadelphian med chokladen. Blanda ner blåbären. Bred fyllningen på hälften av kakorna rätt kraftigt längst ut på sidorna. Sätt ihop två och två. Rulla sidorna i strössel.
Förvaras i burk i kylskåpet.


 




Kommentarer
Postat av: Lina

Vilka fina! Måste provbakas, tror det blir cakepops till kommande barnkalas här också, de är ju så söta. Hoppas ni får en trevlig helg, säger jag redan nu för vi kör helg från och med imorgon. Den stora stygga staden ska vi till :) Kram

2011-03-16 @ 08:39:15
URL: http://linalive.blogg.se/
Postat av: MamaM

mmmm! låter gott!

Måste dock ta det försiktigt med bakandet, för vi har alltför lite kalas som gästerna kan äta upp bakverken på, så det mesta hamnar i min rymliga mage ;)

ska definitivt spara receptet dock - mums!

2011-03-16 @ 11:51:19
URL: http://mamams.blogg.se/
Postat av: Lena

Mums...nu är receptet avskrivet och ska provbakas till nästa kalas!



Tack för tipset!!!



Hur är allt med er? Går det bra att jobba?



Kram!

2011-03-19 @ 20:20:07
URL: http://lena82.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0