Gaffelkaka med saffran

Idag blev degen skitkonstig när jag skulle slänga ihop några småkakor. Degen ville smula sönder hela tiden, men jag fick allt ihop några kakor ändå. Inte så spröda, men de gick defenetivt ner.
När det väl blir bra är dessa kakor väldigt lätta att göra, spröda och GODA.
Doften av saffran får en att längta lite till jul. Men bara lite. =)

Anledningen till att jag gjorde just saffranskakor är att jag hittade en åse jag köpte i julas som låg kvar och skrotade. Och den kunde ju inte bara ligga där... =)



150 g smör
3½ dl mjöl
2 msk vaniljsocker
0,5 g saffran

1. Släng ihop till en deg snabbt. Lägg i plastfolie och ha i kylskåp ca 30 min.

2. Dela degen i 4 bitar, rulla ut till 12 st och vardera del. Mosa med gaffel.

3. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen ca 10-12 min.

4. Doppa de varma kakorna i socker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0