Ljuva Dinkelfrallor

Jag bakar bjjjjöd. Dinkelfrallor. Jorå Sofylajnen, nu bär det av ut i dinkelträsket. =)
De smakar helt underbart med ett salladsblad, en skiva serranoskinka, några bitar getost och en slice tomat.
Åååå testa säger jag bara!

(men istället för att toppa brödet med pumpakärnor, så strö kärnorna i brödet efter du smörat, annars åker de av.)

Receptet:

50 gr jäst
4 dl ljummet vatten 37 grader
250 g KESO
4 msk smält smör
2 tsk salt
2 msk sirap
5 dl dinkel fullkornsmjöl
6-7 dl vetemjöl special
pumpakärnor

1. Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt keso, smör, salt, sirap och nästan allt mjöl.

2. Arbeta ihop till en smidig deg, ca 10 min. Låt jäsa 30 min.

3. Sätt ugnen på 225 grader. Forma degen till 16 bitar. Doppa ena snittytan i pumpakärnor. Lägg dom på bakplåtspapper på plåtar. Låt jäsa 30 min.

4. Grädda i mitten av ugnen 10-12 min. Låt svalna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0