Döden i en påse

Sitter och pluggar på lite om min nötallergi. Den har bara blivit värre med åren och jag går i ständig rädsla över att få en allergisk reaktion. Eller som det heter anafylaktisk chock. Det betyder att jag har en livshotande överkänslighetsreaktion som påverkar flera organ i min kropp. Och får jag inte behandling med en gång så kan jag dö.

Känslan som kommer när jag inser att jag fått en reaktion är såklart panik. Hjärtat slår och jag känner yrseln komma. Jag får svårt att svälja och bara efter någon minut kan jag knappt andas. Jag tänker; jag vill inte dö, jag vill inte dö!

Jag får aldrig äta nötter, aldrig äta från samma sked som det legat nötter på, aldrig andas i närheten av en öppen jordnötspåse, aldrig pussa någon som ätit nötter (Joel kan alltså inte äta) och jag kan inte vara i samma rum som någon som ätit nötter. Jag kan aldrig äta lösgodis.
Jag måste läsa på allt jag köper, jag måste fråga varenda gång jag ska fika om det som jag ska fika på möjligen varit i kontakt med nötter och jag måste JÄMT vara på min vakt och hålla koll på allt jag just skrivit.
Jag har tabletter och spruta som jag MÅSTE bära med mig vart jag än går, tom på krogen.

Jag är livrädd för detta och jag är lika rädd för att jag kan ha precis samma allvarliga situation när det gäller getingstick. Och eftersom allergier går i arv så är jag ännu mera rädd för att mina söner är lika allergiska som jag. Speciellt Noah som också har astma. Det är ännu farligare för honom.

Så läste jag om att man kan" vaccinera" sig mot getingstick under en lååång period på 5 år och sen ha ett långt skydd. Blev genast intresserad och undrar om detta också möjligen finns för nötallergiker. Det vore ju helt fantastiskt! Inte för att jag någonsin kommer stoppa en nöt i munnen, men ångesten över att jag kommer dö om jag får in ett spår av nöt i munnen kommer ju defentivt minimeras. Detta tål att kollas upp!

 Dödligt goda!
Bild lånad från http://iword.se


Kommentarer
Postat av: Lena

Åh vilken ångest!!!



Tycker så synd om dig över att behöva gå omkring och vara rädd för detta!



Kram!

2009-09-30 @ 14:58:17
URL: http://lena82.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0